Prezentacja zmodernizowanej stacji Malczyce i przyległego szlaku 7 lipca br. zakończyła zadanie „ Odbudowa i modernizacja linii kolejowej E 30 i C-E 30 odcinek Legnica – Wrocław – Opole” roboty modernizacyjne na szlaku Środa Śląska – Malczyce tor nr 1 i 2 wraz ze stacją Malczyce” prowadzone przez wrocławski oddział Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe.
Zasadniczym celem przedsięwzięcia była poprawa bezpieczeństwa, komfortu oraz standardu podróżowania i przystosowanie torów oraz sieci trakcyjnej do jazdy pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h oraz towarowych do 120 km/h. Realizacja prac uwzględniała wymagania ekologiczne, a poprzez zastosowanie najnowszych rozwiązań technicznych zapewni zmniejszenie kosztów eksploatacji i utrzymania linii. Parametry linii spełniają standardy umów międzynarodowych AGC/AGTC.
Kompleksowa modernizacja objęła m.in. 24,5 km torów, zabudowę 25 rozjazdów, 23,0 km sieci trakcyjnej, budowę odwodnienia, przełożenie sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnych, likwidację dysfunkcji skarp nasypów kolejowych.
Na stacji w Malczycach powstały 3 nowe perony wraz urządzeniami obsługi podróżnych. Wyremontowane zostały 3 zabytkowe drewniane wiaty i wybudowano przejście tunelowe między peronami wraz z podjazdami dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych.
Modernizacja objęła 4 wiadukty kolejowe, 7 przepustów kolejowych. Wybudowano 8 nowych przepustów drogowych i przejście dla pieszych w miejscowości Chomiąża. Podniósł się standard przejazdu kolejowo drogowego, a budowa równoległych dróg dojazdowych umożliwiła likwidację 2 przejazdów w poziomie szyn.
W ramach zadania wykonano modernizację urządzeń teletechnicznych i urządzeń elektroenergetycznych na linii SN 20 kV z likwidacją 4 kolizji z liniami energetycznymi
TP S.A., zabudowę 2 stacji transformatorowych, ułożenie nowych sieci kablowych. Zabudowano 36 kompletów elektrycznego ogrzewania rozjazdów. Zmodernizowane zostały wszystkie urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Wartość zrealizowanego kontraktu 169.904.126,70 złotych. Finansowanie ze środków budżetu Państwa oraz kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Prace trwały od 6 marca 2009 r. do 30 czerwca 2011 r. Wykonawcą było konsorcjum w składzie: - Przedsiębiorstwo Robót Kolejowych i Inżynieryjnych – pełnomocnik, Przedsiębiorstwo Budownictwa Kolejowego i Inżynieryjnego „Infrakol” s.c. – partner, Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych w Krakowie SA – partner.
Uroczystego otwarcia dokonali: Stefan Dziedziul – Prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych i Inżynieryjnych, Mirosław Bożek - Z-ca Dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych, Henryk Wywiórka – Pełnomocnik Zarządu Polskich Linii Kolejowych oraz Ryszard Skuła – Wójt Gminy Malczyce.
Uroczystemu zakończeniu modernizacji towarzyszyła prezentacja zakresu wykonanych prac, konferencja prasowa z udziałem Jerzego Dula – Dyrektora Wrocławskiego Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji Polskich Linii Kolejowych oraz ekspozycja Stowarzyszenia Sympatyków Malczyc i okolic nt. historii kolei w Malczycach. PLK i PRKiI zorganizowały dodatkowe atrakcje dla dzieci uczestniczących w letniej akcji Szkoły Podstawowej i Domu Kultury w Malczycach.
UG Malczyce / PKP
REKLAMA
REKLAMA