Kampania „Zachowaj Trzeźwy Umysł” to realizowana od 2001 roku ogólnopolska akcja podejmująca problem profilaktyki uzależnień (alkohol, narkotyki, dopalacze). Jednym z najważniejszych celów jest promowanie konstruktywnych postaw, zdrowego stylu życia oraz atrakcyjnych dla dzieci i młodzieży zachowań prospołecznych.
– Zależy nam na znalezieniu dobrej recepty na różne patologie, które pojawiły się wśród dzieci i młodzieży – mówi Piotr Adamski, pomysłodawca „ZTU” i szef przedsięwzięcia.
Już po raz 11. do instytucji w całym kraju dotarły materiały profilaktyczne, przeznaczone dla dzieci, ich rodziców, kierowców, nauczycieli, samorządowców. Do końca listopada w szkołach i gminach będą odbywać się konkursy indywidualne i zbiorowe, festyny, wywiadówki profilaktyczne, happeningi, kontrole policyjne połączone z rozdawaniem ulotek kampanii.
– Nie ma drugiej kampanii w naszym kraju, która działałaby jednocześnie wśród samorządąwców, w szkołach i wśród dorosłych – uważa Piotr Adamski. Cieszy nas to, że wiele osób nadal uważa, że wspólnie działanie ma sens – dodaje Adamski.
W tegorocznej edycji uczestniczy blisko 900 samorządów, to prawie 1/3 kraju.
Co roku kampanii towarzyszy sportowiec – wzór do naśladowania. W 2011 roku uczniowie poznają sylwetkę Marcina Lewandowskiego, znakomitego młodego biegacza, mistrza Europy w biegu na 800 metrów. Biegacz znalazł się na kampanijnych ulotkach konkursowych, uczniowie będą też mieli okazję dowiedzieć się o nim więcej ze strony internetowej akcji (www.trzezwyumysl.pl).
– Szybko podjąłem decyzję o poparciu „Zachowaj Trzeźwy Umysł”, bo jestem przekonany o roli, jaką pełnią dorośli w edukacji dzieci i młodzieży – opowiada sportowiec. Dobry przykład to najlepszy nauczyciel, a sport to świetna alternatywa wobec używek – dodaje Marcin Lewandowski.
Kampania „Zachowaj Trzeźwy Umysł” to wielki projekt profilaktyczny odbywający się w małych i dużych samorządach. Polega między innymi na propagowaniu zdrowego stylu życia wśród wszystkich mieszkańców gminy. Pomagają w tym specjalnie skonstruowane i zróżnicowane materiały, przeznaczone dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów (ulotki, plakaty, konkursy, chorągiewki), ich rodziców (ulotki, plakaty), nauczycieli (scenariusze zajęć), kierowców (ulotki), sprzedawców alkoholu (plakaty).
– By uprawiać bieganie, nie potrzeba specjalistycznego sprzętu – zaznacza Lewandowski. Ważne są tylko chęci. Biegnijcie zatem po zdrowie!
Znani sportowcy wspierają „ZTU” od początku istnienia kampanii.
2003 – Adam Małysz, 2004 – Katarzyna Skowrońska, Robert Korzeniowski, Maciej Żurawski, 2005 – Małgorzata Dydek, Michał Ignerski, Robert Sycz i Tomasz Kucharski, 2007 – Marek Kamiński,
2008 – Monika Pyrek, 2009 – Natalia Partyka, 2010 – Maja Włoszczowska, 2011 – Marcin Lewandowsk
UG Miękinia
REKLAMA
REKLAMA