Miękinia
Data dodania: 2022-02-01 15:28
Podczas sesji Rady Gminy Miękinia 31 stycznia podjęto uchwałę, która zezwala na rozpoczęcie procedury mającej na celu złożenie wniosku do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji o nadanie praw miejskich dla Miękini.
Władze gmin wiejskich mogą składać wniosek do MSWiA o nadanie miejscowościom statusu miasta do 31 marca, aby uzyskać prawa miejskie od początku kolejnego roku kalendarzowego. Rokrocznie do końca lipca Rada Ministrów publikuje stosowne rozporządzenie. O przyznaniu miejscowości (bądź gminie) statusu miasta decyduje szereg kryteriów:
Prawa miejskie to przede wszystkim prestiż
Rozwój gminy Miękinia jest zauważalny w wielu dziedzinach. Gmina przoduje m.in. w statystyce wydawanych pozwoleń na budowę w powiecie średzkim. Bliskie sąsiedztwo stolicy Dolnego Śląska, dostęp do dwóch linii kolejowych oraz skomunikowanie wielu miejscowości drogą krajową nr 94 i drogą wojewódzką nr 341 sprawiają, że podwrocławska gmina stała się pożądanym celem zarówno dla osób poszukujących nieruchomości mieszkalnych, jak i firm chcących rozwijać swój biznes.
Stąd pomysł, aby pójść o krok dalej i pchnąć w gminę kolejny impuls rozwojowy. – Nadanie miejscowości statusu miasta to przede wszystkim kwestia prestiżu. Dzięki temu łatwiej będzie również pozyskiwać środki zewnętrzne na dalszy rozwój gminy, już wtedy miejsko-wiejskiej – mówi Jan Marian Grzegorczyn, wójt gminy Miękinia.
Bez zmian w podatkach
W wielu dyskusjach na poziomie gminy pojawia się problem kwestii podatkowych. „W miastach podatki są wyższe”, to częste hasło przeciwników proponowanych zmian. Często tak bywa w przypadku, gdy duże miasto „wchłania” okoliczne miejscowości. – Pragnę uspokoić naszych mieszkańców. Po ewentualnej zmianie statusu miejscowości Miękini na miejski, nie należy spodziewać się żadnych związanych z tym podwyżek – uspokaja Grzegorczyn.
Rozpoczęcie procedury
Podjęta na poniedziałkowej sesji uchwała rozpoczyna procedurę, która skończyć ma się utworzeniem i złożeniem wniosku do Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Zanim do tego dojdzie pamiętać należy o przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami, zgodnie z określonymi zapisami w statucie gminy. W tym przypadku nie ma zatem potrzeby organizacji referendum. Kompletny wniosek, wraz z kompletną dokumentacją należy złożyć do MSWiA za pośrednictwem wojewody.
Lista miejscowości, którym nadawany zostaje statut miasta, publikowana jest w formie rozporządzenia Rady Ministrów każdego roku do 31 lipca. W roku ubiegłym do grona miast dołączyło kolejne 10 i obecnie na mapie kraju jest ich już 964.
echo
REKLAMA
REKLAMA