POWIAT ŚREDZKI
Echo Średzkie

Kupno domu krok po kroku – jakie formalności czekają na kupujących?

Zdjęcie ilustracyjne fot.: mpr

  

Kupiłeś dom z rynku pierwotnego lub wtórnego? Radość z nowego lokum nie powinna sprawić, że zapomnisz o formalnościach. Te czekają Cię nie tylko przed, ale również po nabyciu nieruchomości.

Ubezpieczenie domu – jak je kupić?

Podpisanie aktu notarialnego oznacza, że stałeś się właścicielem domu. Jedną z pierwszych kwestii, które powinny zająć Twoją uwagę, jest jego ubezpieczenie – to jedna z formalności, które należy spełnić po zakupie domu. Posiadając dobrze dobraną polisę, zapewnisz sobie odszkodowanie w razie np. pożaru czy szkód spowodowanych przez wichurę. Jeżeli poprzedni właściciel nie ubezpieczał zakupionej przez Ciebie nieruchomości, pozostaje zapoznać się z ofertami. Możesz to zrobić przez internet, korzystając np. z kalkulatora online: https://www.mfind.pl/ubezpieczenie-mieszkania-i-domu/kalkulator/. Tego rodzaju narzędzia przeprowadzają krok po kroku przez proces zakupu polisy.

Ubezpieczenie domu chroni nie tylko mury i elementy stałe, ale także jego wyposażenie i najbliższe otoczenie (np. garaż wolnostojący). Firmy ubezpieczeniowe są elastyczne w zakresie oferowanej ochrony – możesz ubezpieczyć dom m.in. od kradzieży z włamaniem czy jego dewastacji. W pakiecie możesz nabyć też OC w życiu prywatnym oraz zapewnić sobie dostęp do fachowców, np. hydraulika. Jeżeli nieruchomość kupiłeś z myślą o zarabianiu na jej wynajmie, przyda Ci się OC najemcy.

Jeżeli kupno domu sfinansowałeś z kredytu hipotecznego, to prawdopodobnie już korzystasz z ubezpieczenia – to jeden z wymogów banku. Gdy przy zakupie domu korzystałeś tylko z posiadanych oszczędności, zakup polisy to inwestycja w poczucie bezpieczeństwa.

Kupno domu a podatek od nieruchomości

Po zakupie domu musisz ustalić, w jakiej wysokości będziesz płacił podatek od nieruchomości. Aby otrzymać decyzję, będziesz musiał złożyć wypełniony druk IN-1 – Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych. Wzór tego dokumentu znajdziesz m.in. na stronie internetowej www.podatki.gov.pl oraz na stronach urzędów gmin i miast. Często znajduje się tam również szczegółowa instrukcja wypełnienia formularza. Wypełniony druk możesz złożyć zarówno osobiście w urzędzie, jak i drogą elektroniczną.

Ile wynoszą stawki podatku od nieruchomości? Maksymalne kwoty co roku określa Minister Finansów, z kolei gminy mogą ustalić niższą stawkę podatku. Przykładowo w 2021 r. maksymalna stawka dla budynków mieszkalnych wynosi 0,85 zł za mkw. powierzchni użytkowej.

Podatek od nieruchomości będziesz opłacał:

  • raz w roku (do 15 marca) – jeżeli wyliczony podatek wyniesie mniej niż 100 zł,
  • w czterech ratach (co kwartał) – gdy podatek będzie wyższy niż 100 zł.

Media w zakupionym domu – o czym pamiętać?

Formalności po zakupie domu dotyczą również umów z dostawcami mediów. Jeżeli kupiłeś nieruchomość z rynku wtórnego, rozwiązaniem może być cesja. Sprawdzi się ona w sytuacji, gdy zamierzasz korzystać z oferty tego samego dostawcy energii, gazu czy internetu. W przeciwnym razie umowy będą musiały zostać wypowiedziane.

Aby przepisać na siebie umowę z dostawcą energii elektrycznej, będziesz musiał przygotować następujące dokumenty:

  • protokół zdawczo-odbiorczy,
  • akt własności,
  • dowód tożsamości.

Szczegóły dotyczące cesji, wypowiedzenia czy podpisania nowej umowy możesz poznać, kontaktując się z infolinią dostawcy mediów lub rozmawiając z konsultantem w punkcie stacjonarnym. W przypadku cesji będziesz musiał uzbroić się w cierpliwość – z reguły przepisanie liczników po zakupie nieruchomości trwa nawet kilka tygodni.

Eactive

REKLAMA