Spotkanie w Środzie Śląskiej fot.: eska
A4 w województwie dolnośląskim to najstarszy odcinek autostradowy w Polsce. Powstała w latach 30. droga nie spełnia warunków technicznych przewidzianych dla jej klasy.
Nasza autostrada nie posiada pasa awaryjnego (występuje on tylko na krótkich odcinkach), MOPów tj. Miejsc Obsługi Podróżnych, a geometria węzłów w wielu przypadkach nie jest dostosowana do standardów autostradowych. Problemem jest też rosnące z roku na rok natężenie ruchu, które momentami dochodzi do 100 tys. pojazdów na dobę. Podczas wypadków i awarii oznacza to wielokilometrowe korki.
O zmianie tego stanu mówiło się od dawna. Słowa przeszły w czyny i w 2019 roku wyłoniono firmę, która miała opracować Studium Korytarzowe rozbudowy/budowy autostrady A4 Wrocław-Krzyżowa i drogi ekspresowej S5 Sobótka-Bolków. Koncepcja studium już powstała i właśnie jest konsultowana z samorządami, na których terenach mogą przebiegać planowane korytarze drogowe. 10 marca jedno z takich spotkań odbyło się w średzkim starostwie.
Przedstawiciele wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozpoczęli spotkanie od omówienia stanu technicznego przedmiotowych odcinków, przyczyny powstawania korków, parametrów technicznych stawianych typu drogom oraz możliwościom powiązania ich z drogami niższych klas. Następnie przedstawili cztery korytarze rozbudowy/budowy autostrady A4 ujęte w powstającym Studium Korytarzowym.
Korytarz 1 zakłada rozbudowę istniejącej autostrady od węzła Wrocław Wschód (bez węzła) do węzła Krzyżowa (bez węzła) o przekroju 2 x 3 pasy ruchu + pas awaryjny. Korytarz przedstawiono w jednym wariancie. Korytarz 2, 3 i korytarz północny opierają się na budowie nowej autostrady A4 o przekroju 2 x 3 pasy ruchu + pas awaryjny. Każdy z tych korytarzu przedstawiono w trzech wariantach. Co oznacza 9 różnych propozycji.
Studium uwzględnia też budowę drogi ekspresowej S5 na odcinku Sobótka-Bolków. Tu możliwe są trzy warianty.
Tak duża liczba wariantów uzasadnia potrzebę konsultacji powstającego dokumentu. – Zebrane opinie pomogą nam przy wyborze optymalnego wariantu przebiegu trasy. Pozwolą też na rezygnację z analizy wariantów nieakceptowanych społecznie – podkreślali przedstawiciele GDDKiA na spotkaniu.
Co o spotkaniu i proponowanych wariantach sądzą władze powiatu? Zdaniem Grzegorza Pierzchalskiego, etatowego członka zarządu, to trudne decyzje. – W chwili obecnej zachęcam mieszkańców gmin powiatu, przez które przechodzą wspomniane warianty przebudowy, do wyrażenia swojej opinii w ankiecie robionej przez GDDKiA. Bez względu na to jaki wariant zostanie wybrany, przebudowa autostrady jest konieczna. Gdy to nastąpi najważniejszym wyzwaniem dla nas będzie zminimalizowanie utrudnień związanych z tą inwestycją – podkreśla Pierzchalski.
Studium Korytarzowe powinno być gotowe na koniec lipca 2020 roku. Kolejnym krokiem będzie opracowanie studium techniczno-ekonomicznno-środowiskowego. Warto jednak pamiętać, że całe przedsięwzięcie to kwestia lat.
eska