1 stycznia weszła w życie nowelizacja ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
Zmiany dotyczą dwóch przepisów szczególnie istotnych dla przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą samochodów.
Nowe brzmienie otrzymał art. 71 ust. 7 „Właściciel pojazdu, niebędącego nowym pojazdem, sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej jest obowiązany zarejestrować pojazd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 30 dni od dnia jego sprowadzenia".
Ustawodawca dodał też art. 140mb w brzmieniu: „Kto:
1) będąc właścicielem pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej wbrew przepisowi art. 71 ust. 7 nie rejestruje pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
2) będąc właścicielem pojazdu zarejestrowanego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wbrew przepisowi art. 78 ust. 2 pkt 1 nie zawiadamia starosty o nabyciu lub zbyciu pojazdu
- podlega karze pieniężnej w wysokości od 200 do 1000 zł."
Kary będzie nakładać starosta w formie decyzji administracyjnej, a pieniądze trafią do budżetu powiatu. Ustanowienia takich sankcji domagała się od Polski Komisja Europejska.
Co zmieniają nowe przepisy jasno wyjaśniono na portalu Stowarzyszenia Prawników Rynku Motoryzacyjnego. Od strony samych obowiązków nie zmienia się… nic. Obowiązek rejestracji auta w terminie 30 dni od jego sprowadzenia istnieje w Prawie o ruchu drogowym już od kilku lat. Tak samo obowiązek zgłoszenia nabycia lub zbycia z art. 78 ust. 2 PRD. Do 31 grudnia 2019 brak realizacji tych obowiązków obwarowany jest grzywną w wysokości do 3 tys. zł, która nakładana jest w trybie wykroczeniowym. Jako że jest to wykroczenie, odpowiedzialność z tego tytułu mogą ponosić tylko osoby fizyczne. W praktyce obowiązek rejestracji auta był przepisem martwym, ignorowanym przez właścicieli aut oraz przez odpowiednie organy.
Prawnicy wyjaśniają też kogo dotyczą nowe przepisy? Mówiąc krótko – wszystkich. Przepisy mają zastosowanie do wszystkich podmiotów sprowadzających do Polski samochody. Czyli do osób fizycznych, do osób prawnych oraz do jednostek organizacyjnych. Nie ma też znaczenia czy auto jest sprowadzane na sprzedaż w ramach działalności gospodarczej, czy na prywatny użytek.
Jeśli prowadzicie działalność w zakresie sprzedaży samochodów warto przeczytać ten artykuł.
eska
REKLAMA
REKLAMA