We wtorek 12 lutego w Starostwie Powiatowym w Środzie Śląskiej odbyło się spotkanie w sprawie transportu publicznego na terenie powiatu.
Uczestniczyli w nim wójtowie gminy Kostomłoty, Udanin i Malczyce. - Przedstawiciele tych samorządów planują złożenie wspólnego projektu i rozważają, jaki tabor byłby najlepszym rozwiązaniem. Zalety autobusów gazowych na CNG i hybrydowych przedstawił pracownik firmy Traco, która opracowuje koncepcję komunikacji powiatowej - informowali pracownicy starostwa.
Powiat stworzy własną komunikację?
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego we Wrocławiu ogłosił nabór wniosków w ramach działania dotyczącego wdrażania strategii niskoemisyjnych. Program przewiduje dofinansowanie zakupu taboru niskoemisyjnych autobusów. Kończy się on 25 marca. W podobnym naborze w 2016 roku wzięła udział gmina Środa Śląska, która pozyskała dofinansowanie na utworzenie Średzkiej Komunikacji Publicznej. - Powiat Średzki planuje aplikować o środki na utworzenie zintegrowanej powiatowo-gminnej komunikacji w partnerstwie z gminami Obszaru Interwencji Równiny Wrocławskiej. Projekt z założenia polegać ma na tym, że powiat będzie miał swój tabor busów, które będą miały za zadanie przewożenie młodzieży szkolnej do szkół ponadpodstawowych, ale również mieszkańców do siedziby powiatu. Mamy nadzieję, że w ramach projektu uda nam się połączyć również Miękinię, aby wszystkie gminy wiejskie z terenu powiatu średzkiego miały połączenie do stolicy powiatu - mówi Marcin Brzeziński kierownik wydziału promocji Starostwa Powiatowego w Środzie Śląskiej.
- W ramach projektu chcemy kupić po jednym busie na gminę wiejską. W partnerstwie z gminami planujemy złożyć wniosek, aby samorządy kupiły autobusy szkolno-przewozowe dla swoich mieszkańców. Autobusy pełniłyby podwójną rolę. Przewoziłyby mieszkańców do siedzib gmin, a z nich do stolicy powiatu, czyli Środy Śląskiej - wyjaśnia Marcin Brzeziński.
Projekt jest na początkowej fazie przygotowań. Do pozyskania jest ponad 7,1 mln złotych. - Określiliśmy możliwy do zakupienia tabor. Jesteśmy w trakcie opracowywania analizy kosztowej całego przedsięwzięcia. Żeby kupić autobusy, możemy dostać dofinansowanie w wysokości 85 proc., ale musimy mieć świadomość, że będziemy musieli je utrzymać. W przyszłym tygodniu poznamy kwoty i wartości rocznego utrzymania takiego przedsięwzięcia - tłumaczy kierownik.
Kto będzie odpowiadał za nadzorowanie nad taborem? - Chcemy zbudować tę komunikację w dość odmiennym modelu od gminy Środa Śląska. Nie chcemy powoływać swojej spółki, tylko rozwiązać to podobnie, jak gmina Strzelin, czyli ogłosić przetarg na zarządzanie taborem i zlecić to prywatnemu przewoźnikowi. Dzięki temu będzie, to bardziej zintegrowane. Nie chcemy też zakłócać lokalnego rynku, dlatego ceny za przewozy będą na poziomie dzisiejszych przewozów komercyjnych. My damy możliwość korzystania z nowoczesnego taboru, ale po cenie zachowującej równowagę na rynku transportu, która umożliwi utrzymanie się przewoźników, którzy dziś u nas funkcjonują - dodaje zaangażowany w projekt członek zarządu Grzegorz Pierzchalski.
W całym przedsięwzięciu kluczową rolę odegrają partnerskie gminy, które zdecydują się uczestniczyć w projekcie. Z założenia każda z nich będzie mogła kupić po dwa duże autobusy hybrydowe. - W tym naborze nie ma możliwości zakupu pojazdów o napędzie konwencjonalnym, czyli np. dieslowym. Można kupić pojazdy hybrydowe, albo gazowe. Hybrydy dużo lepiej u nas się sprawdzą, także ze względów ekologicznych - tłumaczy starosta Krzysztof Szałankiewicz.
Jeśli się uda komunikacja ruszyłaby w 2020 roku
Jeżeli powiatowi w partnerstwie z gminami uda się pozyskać środki na utworzenie komunikacji, zostałaby ona oficjalnie uruchomiona we wrześniu 2020 roku wraz z rozpoczęciem nowego roku szkolnego. - W styczniu ogłosilibyśmy postępowanie przetargowe na zakup autobusów. Ogłosimy później przetarg na zarządzanie tym taborem i od września, przede wszystkim uczniowie mieliby możliwość dojazdu do miejsca nauki - mówi Marcin Brzeziński.
Z wójtami odbyły się dwa spotkania, w których uczestniczyła firma Tracko, która opracowuje aktualizację planu zrównoważonego transportu na terenie powiatu średzkiego. Jej pracownicy przygotowują także warianty analizy kosztów i zapotrzebowań taboru dla każdej z gmin. - Zainteresowanie ze strony gmin jest, aczkolwiek ostateczne decyzje jeszcze nie zostały podjęte. Są one zależne od kosztów utrzymania tego wszystkiego. Poznamy je w przyszłym tygodniu. Do końca miesiąca podejmiemy ostateczne decyzje - informuje kierownik.
anbo
REKLAMA
REKLAMA