Władze gmin oraz wojewoda, bazując na komunikacie MSWiA, przypominają właścicielom i zarządcom nieruchomości o konieczności odśnieżania dachów i usuwania sopli lodu.
Odśnieżanie dachu i usuwanie sopli należy do obowiązków właściciela bądź zarządcy nieruchomości. Apel dotyczy szczególnie właścicieli lub zarządców obiektów wielkopowierzchniowych, takich jak hipermarkety, hale targowe i sportowe oraz magazyny. Jeśli nie wywiążą się oni ze swoich obowiązków mogą otrzymać mandat, a także zakaz użytkowania obiektu czy też prowadzenia w nim działalności do momentu odśnieżenia powierzchni dachu czy usunięcia sopli. Mandaty mogą sięgać kwoty do 500 zł.
W przypadku odśnieżania obiektów nie chodzi jednak o kary, ale przede wszystkim o bezpieczeństwo ludzi korzystających z budynków. Trzynaście lat temu w Katowicach w wyniku zalegającej zbyt dużej warstwy śniegu na dachu hali, w której odbywała się wystawa gołębi, doszło do największej tego typu katastrofy budowlanej we współczesnych dziejach Polski. Zginęło 65 osób, a ponad 170 zostało rannych.
Wojewoda Dolnośląski Paweł Hreniak wystąpił do straży pożarnej, policji, nadzoru budowlanego oraz gmin i powiatów o zwrócenie szczególnej uwagi i podjęcie działań w zakresie realizacji przez właścicieli i zarządców obowiązku odśnieżania dachów i elementów elewacji budynków. Kontrolami w pierwszej kolejności mają być objęte obiekty wielkopowierzchniowe, budynki użyteczności publicznej oraz budynki zamieszkania zbiorowego.
W pismach wojewoda poprosił również o zbadanie w ramach prowadzonych działań stanu realizacji przez właścicieli i zarządców obiektów budowlanych obowiązków zapewnienia okresowych sprawdzeń stanu technicznego przewodów kominowych: dymowych, spalinowych i wentylacyjnych oraz instalacji gazowych.
ms. / em24.pl
REKLAMA
REKLAMA