W odpowiedzi na propozycje burmistrza Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie GDDKiA proponuje instalacje urządzeń rejestrujących naruszenia przepisów w zakresie prędkości ruchu.
Codziennie autostradą A4 podróżują dziesiątki tysięcy samochodów osobowych i ciężarowych. W ostatnich latach na odcinku pomiędzy węzłem Kostomłoty a Pietrzykowice notorycznie dochodzi do kolizji, które powodują paraliż zarówno na autostradzie, jak i w Kątach Wrocławskich i jego okolicach. Początkiem lipca pisaliśmy o pomysłach burmistrza Miasta i Gminy Kąty Wrocławskie Antoniego Kopcia, który wnioskował o zmniejszenie maksymalnej dopuszczalnej prędkości do 90 km/h oraz utworzenie odcinkowego pomiaru prędkości od węzła Pietrzykowice po Kostomłoty.
– Mój wniosek dotyczył odcinkowego pomiaru prędkości. Z Kątów Wrocławskich do Bielan, jeśli jedzie się z szybkością 110km/h to na miejscu jest się po 11 minutach. Jadąc z prędkością 90 km/h na miejscu jest się w 14 minut. Są to tylko 3 minuty różnicy. Nie widzę sensu stawiania znaków drogowych, których kierowcy i tak nie będą respektować – wyjaśniał burmistrz. Kwestia ograniczenia prędkości podzieliła kierowców poruszających się na podwrocławskim odcinku autostrady. Część z nich popierała taki pomysł, część uznała go za absurdalny.
We wtorek 17 lipca burmistrz umieścił wpis, na którym informuje o odpowiedzi ze strony GDDKiA. – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że w pełni popiera stanowisko wnioskodawcy o zainstalowaniu stacjonarnych urządzeń rejestrujących naruszenia przepisów w zakresie prędkości ruchu na odcinku drogi. GDDKiA proponuje instalację urządzeń na odcinku autostrady A4 od węzła „Kostomłoty” do węzła „Pietrzykowice” – informuje w piśmie Jarosław Wąsowski, zastępca dyrektora w Departamencie Zarządzania Siecią Dróg Krajowych.
Duże natężenie ruchu, wypadki i nadmierna prędkość
W piśmie przytoczono także badania pomiaru natężenia ruchu z 2015 roku. Według nich na odcinku autostrady pomiędzy Kostomłotami a Kątami Wrocławskimi dziennie po A-czwórce przemieszcza się średnio 47570 pojazdów, natomiast od Kątów Wrocławskich do Pietrzykowic ta liczba wynosi 46055. Znacznie przekroczona jest również gęstość wypadków, która wynosi średnio 25 na 10 kilometrów autostrady. To ponad 3 razy więcej niż ogólnopolska średnia wynosząca 7,8 wypadku na 10 kilometrów.
W dniach od 2 do 4 lipca Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadziła pomiary prędkości pojazdów (wykonano blisko 50 tysięcy pomiarów) na newralgicznym odcinku z Kątów Wrocławskich w kierunku Wrocławia, gdzie ograniczenie wynosi 110km/h m.in. z powodu braku pasa awaryjnego czy dużej liczby zdarzeń drogowych. Wniosek z analizy wyników jest taki, że blisko 40% pojazdów nie stosuje się do ograniczenia prędkości.
Wniosek? Potrzebne zdecydowane kroki
– Powyżej przedstawione wyniki badań i przeprowadzona analiza oraz przytoczone argumenty wskazują, że wprowadzenie ograniczenia prędkości dopuszczalnej na odcinkach dróg, na których przestrzeganie ograniczenia nie jest kontrolowane, nie przynosi zamierzonego efektu, dlatego nie należy wprowadzać kolejnego ograniczenia prędkości dopuszczalnej na przedmiotowym odcinku autostrady. Zdaniem GDDKiA w pierwszej kolejności należy wprowadzić kontrolę obowiązujących już ograniczeń prędkości poprzez instalację stacjonarnych urządzeń rejestrujących, co w efekcie powinno przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa, zwiększyć płynność ruchu i komfort podróży. Podjęcie kolejnych działań powinno być uzależnione od wniosków, jakie zostaną wyciągnięte po wprowadzeniu odcinkowej kontroli prędkości na przedmiotowym odcinku autostrady – informuje autor pisma.
Po jego analizie nasuwa się kolejne pytanie. Czy na chwilę obecną takie rozwiązanie jest wystarczającym i przyniesie planowane efekty? Każdy podróżujący autostradą A4 zdaje sobie sprawę z ilości samochodów ciężarowych, które codziennie poruszają się tą drogą. Kolejną przeszkodą, poza nadmierną prędkością, jest brak stosowania się do zakazów wyprzedzania przez auta ciężarowe. Tego problemu nie da się rozwiązać wprowadzeniem odcinkowego pomiaru prędkości.
Ministerstwo ogłasza program inwestycji
20 czerwca Ministerstwo Infrastruktury ogłosiło zatwierdzenie programu inwestycji, który zakłada m.in. zadanie pt. „Rozbudowa odcinków autostrady A4 Wrocław – Krzyżowa i A18 Krzyżowa – Golnice z dostosowaniem do wymaganych parametrów techniczno-budowlanych dla autostrady, Etap I – proces przygotowawczy w woj. dolnośląskim”. Przytoczona inwestycja zakłada rozbudowę ponad 100 kilometrów autostrady A4 i fragmentu A18. Ma ona dostosować odcinek do wymagań technicznych i budowlanych. Plan zakłada budowę trzeciego pasa na odcinku pomiędzy Krzyżową a Wrocławiem oraz pasów awaryjnych od Krzyżowej do Bielan Wrocławskich. Zakończenie prac przygotowawczych na potrwać przynajmniej do 2020 roku.
pharom
REKLAMA
REKLAMA