POWIAT ŚREDZKI
Echo Średzkie

W wakacje przejedziemy obwodnicą Miękini. Obecnie trwają prace nad budową tunelu pod torami

Prezentacja budowy przecisku pod nasypem kolejowym w Miękini fot.: anbo

Zobacz wszystkie zdjęcia w galerii

W Miękini odbyło się spotkanie, podczas którego omówiony został projekt wykonania pod nasypem kolejowym tunelu. Przez niego będzie przebiegała obwodnica Miękini.

Organizatorem spotkania była Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu. Zaproszeni zostali przedsiębiorcy, przedstawiciele firm budowlanych oraz samorządowcy z okolicznych gmin.

Przypomnijmy, że budowę obwodnicy Miękini rozpoczęto w 2016 roku. Ma być ona łącznikiem między mostem na rzece Odrze w Brzegu Dolnym a drogą krajową nr 94 w miejscowości Błonie i drogą wojewódzką nr 340. Inwestycja została podzielona na cztery etapy: budowa odcinka Brzeg Dolny-Zabór Wielki wraz z mostem na Odrze, budowa odcinka obwodnicy Miękini, Brzegu Dolnego i budowa ronda w miejscowości Bukowice na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 340.

Innowacyjne prace budowlane

Obecnie na placu budowy obwodnicy pod nasypem kolejowym montowany jest tunel. Inwestycja jest o tyle wyjątkowa, że w tym miejscu ruch kolejowy nie jest zatrzymany. Pociągi kursują według rozkładów. Jedynie na odcinku, gdzie powstaje tunel, jest ograniczenie prędkości.

Przedsięwzięcie pod względem technologicznym jest unikalne. Metoda przecisku, którą stosuje konsorcjum firm Mota Engil - Himmel i Papesch z Opola, ostatni raz była używana przy budowie tuneli na obwodnicy w Poznaniu. 

Polega ona na zabezpieczeniu torowiska, wykonaniu tzw. płyty startowej. - Tunel pod nasypem to zamknięta żelbetowa skrzynka, która wykonana jest na wcześniej przygotowanej płycie startowej. Następnie jest ona przeciśnięta pod nasyp. Samo przeciskanie jest długotrwałe. W ciągu dnia konstrukcja może przesunąć się o 70 centymetrów - mówił na spotkaniu przedstawiciel firmy, która zajęła się montażem tunelu. W tej chwili obiekt jest przesunięty pod torami na długości 4 metrów. Ostatecznie będzie miał długość 9 metrów. Prace nad montażem obiektu mają potrwać do 20 kwietnia, natomiast obwodnicą będziemy mogli przejechać w sierpniu.

anbo

REKLAMA