Starostwo powiatowe zleciło opracowanie planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla powiatu średzkiego. Do 4 kwietnia można zgłaszać uwagi.
- Celem planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla powiatu średzkiego jest zaplanowanie oferty publicznego transportu zbiorowego tak, aby spełniała ona oczekiwania mieszkańców powiatu średzkiego przy zachowaniu odpowiedniego standardu jakości oraz wydajności systemu transportowego - czytamy w projekcie.
Dokument zawiera analizę obecnej sytuacji w zakresie komunikacji na terenie powiatu, ocenę społecznych potrzeb przewozowych, a także propozycje optymalnych rozwiązań wraz z formą ich finansowania. Czego zatem możemy się z niego dowiedzieć?
Obecna sieć komunikacyjna
Powiat średzki nie organizuje obecnie żadnych przewozów o charakterze użytecznosci publicznej. Jedynymi powiatowymi przewozami są te, które wykonują firmy prywatne posiadające stosowne zezwolenia starosty. Aktualnie takowe posiada 5 podmiotów. Łącznie w dzień szkolny na terenie powiatu wykonują oni blisko 140 kursów.
Najsłabiej skomunikowaną ze Środą Śląską jest gmina Miękinia.
Poniżej mapa z zaznaczonymi liniami komunikacyjnymi funkcjonującymi na podstawie zezwoleń wydanych przez starostę.
Trzy warianty sieci
Planowana powiatowa sieć komunikacyjna składa się z połączeń w trzech wariantach: podstawowym, uzupełniającym i międzypowiatowym.
- Wariant podstawowy zawiera określenie linii łączących siedziby gmin z miastem powiatowym - zidentyfikowane jako podstawowe zadanie powiatu. Powiat średzki planuje uruchomić połączenia na trasach wariantu podstawowego w każdym przypadku - czytamy w projekcie.
Wariant uzupełniający jest oparty przede wszystkim o obecnie funkcjonujące linie. Uruchomienie kursów w tym wariancie nastąpi pod warunkiem braku innych przewozów na tych trasach, partycypacji finansowej gmin, przez które dane linie będą przebiegać oraz posiadania możliwości finansowych, technicznych i organizacyjnych. Natomiast wariant międzypowiatowy umożliwia uruchomienie przewozów łączących powiat średzki z sąsiednimi powiatami. Uruchomienie tych połączeń warunkowane jest brakiem innych połączeń, zawarciem stosownych porozumień z sąsiednimi powiatami oraz posiadaniem możliwości finansowych, technicznych i organizacyjnych. Poszczególne warianty lub ich pojedyncze linie mogą być uruchamiane niezależnie. Wiadomo też, że uruchamiane przez powiat średzki linie nie będą konkurować z liniami organizowanymi przez inne podmioty, w tym firmy prywatne, czy województwo.
Węzłem przesiadkowym dla sieci powiatowej będzie Środa Śląska, w której spotykają się niemal wszystkie linie przewidziane w planie. Dodatkowo miejscami integracji między siecią powiatową a wojewódzką będą Miękinia i Malczyce.
Poniżej tabela z planowanymi liniami komunikacyjnymi.
Ile to będzie kosztować?
Koszt projektu to około 26 tysięcy złotych. W kwocie tej partycypowały wszystkie, oprócz Malczyc, gminy (po 5 tysięcy złotych). - Biorąc pod uwagę, że powiat wielokrotnie prosi nas o wsparcie finansowe na zadania, które są ich zadaniami, doszliśmy do wniosku, że nie będziemy partycypować w tych kosztach - mówił Piotr Frankowski podczas sesji rady gminy tłumacząc swoją decyzję. Mimo tego gmina i tak zostanie objęta funkcjonowaniem sieci komunikacji powiatowej.
W zależności od tego, jaki model finansowania usług wybierze powiat, koszty funkcjonowania połączeń wahać się będą od zera złotych (zadanie będzie wówczas realizowane przez firmę przewozową, która zostanie wyłoniona w postępowaniu koncesyjnym, a utrzymywać się będzie ze sprzedaży biletów) do nawet 1,14 mln złotych netto rocznie (przy założeniu, że powiat płaci za obsługę linii, ale wpływy ze sprzedaży biletów wracają do samorządu).
- Faktyczne koszty są możliwe do wyliczenia w momencie stworzenia kompletnego rozkładu jazdy komunikacji zbiorowej - informują twórcy projektu.
Według wstępnego harmonogramu do końca tego roku zostanie przeprowadzone postępowanie koncesyjne lub przetargowe na wyłonienie przewoźnika.
Plan, jako akt prawa miejscowego, poddany został konsultacjom społecznym, które zakończą się w najbliższy poniedziałek. Każdy mieszkaniec może zgłosić swoje uwagi do projektu, a także wskazać preferowane rozwiązania. Uwagi są przyjmowane wyłącznie pisemnie, na specjalnie przygotowanym formularzu.
em
REKLAMA
REKLAMA