Na stacjach kolejowych w Środzie Śląskiej, Malczycach i Miękini zbudowano wysokie maszty. Czy to nowe anteny telefonii komórkowej? Niestety nie.
Maszty zbudowano przy 16 dworcach na trasie Legnica – Wrocław – Opole. Obok budowli znajduje się kontener. Całość obserwują kamery. Pod system alarmowy podłączona jest siatka odgradzająca urządzenie. Inwestycja kosztowała PKP ponad 220 mln zł. Do czego służą maszty?
- Do łączności kolejowej. Inwestycja umożliwi lepszą komunikację między obsługą pociągu, a centrum sterowania ruchem w Warszawie. Poprawi się również bezpieczeństwo na trasie. Przykładowo lokomotywa zatrzyma się, gdy maszynista przekroczy dozwoloną prędkość. Nowy system umożliwi w kabinie podgląd torów – tłumaczy Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskich Linii Kolejowych.
System o nazwie ERTMS – ETCS docelowo ma zapewnić poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym, zapewnić lepszą obsługę połączeń głosowych i transmisję danych. Maksymalna prędkość pociągów na odcinkach, gdzie wdrożono system wynosi dla składów osobowych 160 kilometrów na godzinę, a dla towarowych 120 km. Obecnie Polskie Linie Kolejowe realizują w całym kraju ponad 130 różnych projektów inwestycyjnych.
Jacek Bomersbach
REKLAMA
REKLAMA